Africké tanečnice a tanečníky doprovází obvykle několik bubeníků na
tradiční africké djembe a basové bubny, případně také hráči na menší
doprovodné rytmické nástroje. Basové bubny,
které doprovázejí djembisty, hrají své tradiční doprovodné linky, ale
podporují zároveň změnou rytmu také sólistu. Basové bubny jsou pro
tanečníky nesmírně důležité. Udržují rytmus a pomáhají tanečníkovi a
tanečnicím orientovat se. Můžeme se setkat s hlubokým basovým bubnem,
vyšším sangbanem nebo nejvyšším kenkenem, které doprovází výrazný kovový
zvuk zvonce.Hlavní hráč na djembe - sólista - hraje především sóla, kterými může provokovat tanečníky a tanečnice ke konkrétním tanečním krokům, ale zároveň může svojí hrou kopírovat taneční krok. Sólista také oddděluje jednotlivé taneční kroky a hudební pasáže takzvaným apelem, neboli signálem. Každý rytmus má svůj specifický signál a svoje tradiční sóla. Africký rytmus začíná signálem a intrem, které po dalším signálu přechází v základní rytmus nebo i více základních rytmů. Základní rytmy se prolínají se sólovým djembe. Závěr rytmu graduje v takzvané šofé, které se postupně zrychluje a také nabírá na hlasitosti a energičnosti nejen u bubeníků, ale i tanečníků a tanečnic. Hrají se sudé rytmy 4x4 (Balakulanya, Djagbe, Djansa,...) nebo liché 4x3 (Gidamba, Dununbe, Soli, ...). O jednotlivých afrických rytmech se můžete dovvdět více na http://www.paulnas.eu, kde najdete partitury a texty pro jednotlivé písně a rytmy. |
O africkém tanci >